دسموپرسين Desmopressian


 






 

شناسنامه مختصر دارو
 

نام هاي تجارتي: Nocutil, Desmospray, Desmotab
دسته دارويي: داروي درمان ديابت
ميزان خطر مصرف بيش از دوز مجاز دارو: نسبتاً‌ زياد
ميزان وابستگي و اعتياد به دارو: كم
احتياج به نسخه پزشك: بلي
قابل استفاده براي عموم: بلي

موارد استعمال دارو
 

اين دارو نوعي شكل تركيبي هورموني بنام وازوپروسين مي باشد. كاهش ميزان هورمون فوق در بدن سبب ابتلا به نوعي ديابت مي شود كه تشنگي مداوم و ادرار زياد از ويژگي هاي آن مي باشد اين دارو براي آزمايش و كنترل ميزان قند خون و كاركرد كليه ها بكار مي رود. ضمناً‌ در درمان شب ادراري در كودكان و بزرگسالان نيز مؤثر است.
اشكال دارو: قرص، آمپول، اسپري بيني، محلول بيني
زمان مصرف دارو: درمان ديابت (3 بار در روز به شكل قرص) و (1 تا 2 بار در روز بصورت اسپري و محلول بيني). درمان شب ادراري: يكبار هنگام خواب هر سه نوع دارو. ضمناً يك ساعت قبل از خواب و 8 ساعت بعد از آن،‌ از نوشيدن آب خودداري شود.
اندازه دوز مجاز مصرفي دارو: درمان ديابت (بزرگسالان 300 تا 600 ميكرو گرم قرص در روز و 1 تا 4 بار اسپري بيني و 10 تا 40 ميكروگرم محلول بيني). بچه ها (300 تا 600 ميكرو گرم قرص در روز، 2 بار اسپري بيني و 20 ميكرو گرم محلول بيني) درمان شب ادراري: بچه هاي بالاي 5 سال 200 تا 400 ميكرو گرم قرص. 20 تا 40 ميكرو گرم محلول بيني و 2 تا 4 بار اسپري بيني.
چگونگي تأثير دارو: برخي اثرات انواع اين دارو ظرف چند دقيقه پس از شروع درمان با دارو، ظاهر مي شوند. اما اثرات كامل انواع اين دارو ممكن است چند ساعت طول بكشند. ضمناً اثرات نوع قرص اين دارو مدت 8 ساعت و اثرات نوع تزريقي و اسپري بيني و محلول بيني آن مدت 10 تا 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.
طريقه نگهداري دارو: اين دارو بايد در جاي خشك و خنك (قرص دارو) و در يخچال بدون يخ بستن (محلول و اسپري بيني دارو) دور از دسترس اطفال و بچه ها نگهداري شود.
چگونگي قطع مصرف دارو: مصرف اين دارو را بدون مشورت با پزشك، قطع
نكنيد. زيرا قطع ناگهاني مصرف دارو، ممكن است به عود شدن مجدد بيماري منجر گردد. اما اگر دچار استفراغ و خونريزي بيني، نيز ممكن است حادث شوند.
نكات احتياطي مهم در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهاي زير مبتلا هستيد، قبل از مصرف اين دارو، حتماً‌ پزشك معالج خود را در جريان بگذاريد:
* اگر دچار مشكلات قلبي مي باشيد.
* اگر ميزان فشار خونتان بالاست.
* اگر مشكلات كليوي داريد.
* اگر دچار بيماري آسم يا ديگر بيماري ناشي از حساسيت مي باشيد.
* اگر به بيماري صرع مبتلا هستيد.
* اگر داروهاي ديگري مصرف مي كنيد.
مصرف دارو براي زنان حامله: با دقت و احتياط زياد، مصرف شود.
مصرف دارو براي زنان شيرده: چون دارو در شير مادر ترشح مي شود و ممكن است روي بچه تأثير بگذارد، لذا بهتر است با پزشك مشورت شود.
مصرف دارو براي بچه ها و اطفال: اشكالي ندارد.
مصرف دارو براي افراد بالاي 60 سال: با كنترل و اطمينان و توازن آب بدن، اشكالي ندارد.
منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.